Water­­momenten

Water drinken kan op elk moment van de dag. Of je nu aan het werk bent, in de sportschool staat of onderweg bent, water is altijd een lekker en verantwoord. Tijdens bepaalde omstandigheden zoals een hittegolf dien je extra goed in de gaten te houden of je voldoende drinkt.

Drinken tijdens het sporten

Bij veel lichamelijke activiteit, bijvoorbeeld sporten, vraagt het lichaam om meer vocht. Verschillende onderzoeken laten zien dat wanneer je te weinig drinkt tijdens een training dit kan leiden tot een verstoorde regulering van de lichaamstemperatuur, verminderde motivatie, toegenomen vermoeidheid en het gevoel dat de training veel zwaarder is, zowel fysiek als mentaal. 

Voldoende drinken is de eerste voorwaarde voor goede prestaties, zeker als je intensief sport. Om al het verloren vocht aan te vullen, heb je anderhalf maal zo veel vocht nodig, als dat je bent verloren door te zweten. Zorg dat je voor de training of wedstrijd voldoende hebt gedronken. Het Voedingscentrum geeft als advies om ongeveer 2 tot 3 uur voor je gaat sporten een goede maaltijd te eten, met ongeveer een halve liter (500 ml) drinken. Dan heb je over het algemeen voldoende energie en vocht voor de inspanning. In praktijk is het altijd het beste om goed naar je lichaam te luisteren. Ieder lichaam werkt anders en heeft andere vochtbehoefte. Heb je dorst tijdens het sporten, zorg dan voor extra vochtinname.

Drinken op het werk

Ook voor tijdens het werk zijn er richtlijnen voor het drinken van voldoende water . Mensen die fysieke arbeid verrichten in warme omstandigheden moeten voldoende vocht binnen krijgen, maar dat geldt ook voor medewerkers die op kantoor zitten met airconditioning.  Studies die betrekking hebben op productiviteit en het drinken van water, wijzen op de voordelen van goede hydratatie. 

Drinken onderweg

Als je onderweg bent voor je werk of op vakantie, dan is het prettig dat je onderweg ook water kunt drinken. Zo zit je niet zonder drinken als je onverwachts in een file terecht komt of wanneer je trein vertraging heeft.

Met name in de zomer als de temperaturen kunnen oplopen is goed om je vochtinname op peil te houden. Ook in de winter is het handig om altijd een flesje water bij je te hebben, als je onverwachts vertraging oploopt door winterse neerslag of gladheid. 

 

Drinken tijdens een hittegolf

Wanneer de temperaturen uitkomen boven de dertig graden is het van groot belang om voldoende te blijven drinken. Dergelijke hitte is vooral voor senioren teveel van het goede. Ze lopen risico op uitdroging. Genoeg drinken is dan letterlijk van levensbelang. Maar hoeveel is genoeg? Het Rijks Instituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) adviseert senioren om dagelijks minimaal twee liter vocht te drinken. Dat hoeft niet per se alleen maar water te zijn. 

Drinken tijdens zwangerschap

Wanneer je zwanger  bent, moeten de drinkregels iets worden aangepast. Bovenop je normale vochtbehoefte heb je dan ongeveer 30 tot 50 ml extra vocht nodig, voor de ontwikkeling van de foetus en de aanmaak van vruchtwater. Wist je overigens dat een glas water voor je opstaat bij sommige vrouwen ook prima helpt tegen ochtendmisselijkheid?

Tips om voldoende te drinken

Enkele tips om te zorgen dat je voldoende vocht binnen krijgt:

  • Drink gelijkmatig over de dag. Niet alleen wanneer je dorst hebt.
  • Drink meer bij warm weer en bij grote(re) lichamelijke inspanning. Drink tijdens of na het sporten bijvoorbeeld extra water.
  • Drink verschillende soorten water/dranken. Variatie bevordert het plezier in drinken en daardoor wordt het gemakkelijker om de aanbevolen hoeveelheid vocht te halen.
  • Maak het drinken van water gemakkelijker door ook eens te kiezen voor een water met een smaakje. Lees hoe je ook zelf je water kunt opleuken.  
  • Wees matig met alcohol, want alcohol werkt vochtafdrijvend.
  • Drink bij iedere maaltijd en elke keer wanneer je iets tussendoor eet. 
  • Eet regelmatig fruit. Fruit levert namelijk niet alleen belangrijke vitamines, maar bestaat ook voor het merendeel uit water. Wist je dat een sinaasappel voor 83% uit water bestaat en watermeloen maar liefst voor 93%!
  • In een gemiddeld glas gaat 0,2 tot 0,25 liter, in een theeglas vaak iets minder. Dat betekent dat je per dag tien tot vijftien glazen (!) moet drinken. 
     

Feiten en fabels over hydratatie

Feit: Kleurloze tot lichtgele urine wijst erop dat je genoeg drinkt

Zolang urine lichtgeel van kleur is, ben je genoeg gehydrateerd. De hoeveelheid die je te veel drinkt, plas je meteen weer uit. Als je plas de kleur heeft van appelsap of nog donkerder is of vreemd ruikt, moet je meer drinken. 

Fabel: Veel water drinken is een goede manier om te ontgiften

Er is geen bewijs dat een overvloed aan water je lichaam schoner maakt. Te veel drinken zorgt er juist voor dat de nieren het bloed minder goed kunnen filteren. Alleen voor mensen met nierstenen is het goed om meer water te drinken voor hun nieren. 

Feit: Gehydrateerd blijven verkleint de kans op een zonnesteek

Bij een zonnesteek stijgt de lichaamstemperatuur tot boven de 40 graden. Te weinig vocht in je lichaam maakt je gevoelig voor een zonnesteek, omdat je lichaam dan warmer is. Je lichaamstemperatuur stijgt als je te weinig vocht hebt binnen gekregen. Hydratatie is dus enorm belangrijk om een zonnesteek te voorkomen, maar er spelen ook andere factoren mee. Lichaamsgewicht, bewegingsintensiteit, fitheid, leeftijd maar ook het vochtgehalte en de temperatuur van de lucht bepalen of je een zonnesteek krijgt of niet.